Dresscode jaren ‘50

1951-dames-jurk-kleding-dresscodeGedurende de Tweede Wereldoorlog werd mode sterk beïnvloed door schaarste aan grondstoffen en materialen. Men kon zich in deze tijd over het algemeen geen luxueuze kleding veroorloven. Kledingstukken waren dan ook simpel en vooral functioneel. De periode na WOII stond echter volledig in het teken van wederopbouw en het creëren van een welvaart-samenleving. Met name in de tweede helft van de jaren ‘50 werden uiteenlopende grondstoffen en materialen wederom beschikbaar voor het publiek, en dat was gelijk terug te zien in het modebeeld.

Kledingstukken werden niet langer gemaakt met de minimale hoeveelheid stof, maar werden juist opgeleukt met allerlei tierelantijntjes. Ook werd er niet langer gebruikgemaakt van effen kleuren, maar werden met name bloemenpatronen en stippen (polka dots) erg populair. De meeste stoffen waren overigens synthetisch (denk aan acryl, polyester en nylon), voornamelijk omdat deze stoffen makkelijk te onderhouden zijn en goedkoop waren. Ook waren ze over het algemeen een stuk lichter dan wol, waardoor ze vaak de voorkeur kregen.

Dames dresscode

De jaren ‘50 stonden volledig in het teken van de New Look die Christian Dior kort na de Tweede Wereldoorlog introduceerde. Kenmerken voor deze dresscode waren onder andere een wespentaille, wijde A-lijn-rokken met petticoats en een geaccentueerde boezem. Jurken werden vaak gedragen in mooie pastelkleuren of met bloemenpatronen, en werden gecombineerd met een ceintuur om de taille nog meer te accentueren.

Jaren '50 jurk

Jaren ’50 jurk

Aan het eind van de jaren ‘50 ontstond er in de modewereld een kleine tegenbeweging als reactie op het razend populaire zandloperfiguur. Modeontwerper Balenciaga ontwierp een jurk die praktisch het tegenovergestelde was van het zandlopermodel. De jurk had veel weg van een zak, en werd daarom ook wel ‘Sack dress’ genoemd.

Yves-Saint-Laurent introduceerde in 1958 op zijn beurt de ‘Trapez dress’. Deze jurk had iets meer vorm dan de ‘Sack dress’, maar was nog altijd sterk op comfort en bewegingsvrijheid gericht. Deze jurkenstijl ontwikkelde zich in de jaren ‘60 door tot de ‘Babydoll’ stijl.

Ondanks het feit dat in de jaren ‘50 een nieuwe nadruk werd gelegd op de boezem, was het niet gebruikelijk dat een jurk of blouse een diep uitgesneden halslijn bevatte. De meeste jurken hadden dan ook een hoog gesloten kraag, eventueel afgemaakt met een vrolijke strik.

Dames kapsels

In de jaren ‘50 waren halflange, golvende of krullende kapsels bij uitstek de populairste haarstijlen. Ook was het gebruikelijk om het haar op te steken. Een belangrijk detail was het zichtbaar laten van de oren. Op deze manier konden vrouwen hun (parel)oorbellen showen, en dat was belangrijk!

Dames accessoires

De periode na de Tweede Wereldoorlog was er een van uitbundigheid en voorspoed. Niet alleen de kleding was vrolijk en kleurig, ook de accessoires die daarbij hoorden waren bijzonder opvallend. Accessoires uit de jaren ’50 hadden over het algemeen een simpel design. In de jaren ’50 waren parels ontzettend populair, waardoor veel accessoires ermee werden versierd.

Schoenen

In de jaren ‘50 was met name de A-lijn-midirok behoorlijk populair. Deze rokken kwamen tot aan de knie, of vielen daar net overheen, waardoor er een deel van de kuiten zichtbaar bleef. De schoenen, die onder de rok of jurk werden gedragen, waren dan ook altijd zichtbaar. De meest populaire schoenen uit de jaren ‘50 waren de pumps, kitten heels, stiletto’s, sleehakken, sandalen en ballerina’s.

Jaren '50 dameshoeden - Photo credits: Jinterwas (Flickr.com)

Jaren ’50 dameshoeden – Photo credits: Jinterwas (Flickr.com)

Hoeden en haaraccessoires

De hoedenmode uit de jaren ‘50 was bijzonder divers. De populairste modellen van deze tijd waren de ‘Pillbox’ hoed, de cocktail hoed, het fluwelen verenhoedje en de wijde ‘schotel’ hoed. De meeste hoeden werden doorgaans afgewerkt met een netje en bloemen.

Ook bandana’s en diademen waren geliefd. Haarbanden of ‘bandana’s’ waren doorgaans van katoen en bevatten verschillende vrolijke kleuren en motiefjes. In de jaren ‘50 werden ook sjaals gebruikt om over het haar te dragen. Diademen werden gemaakt van plastic, metaal of kunststof, en werden vaak versierd met kleine verfraaiingen, zoals bloemetjes, edelstenen of bont.

Brillen en zonnebrillen

Een typische (zonne)bril uit de jaren ‘50 was het ‘catseye’ model. Deze bril was met name bij de dames erg geliefd, al kozen ook veel mannen voor dit montuur. De bril bleef tot ver in de jaren ‘60 een zeer geliefd model.

Sieraden

Wat betreft sieraden werden de jaren ‘50 gedomineerd door parels. Parels werden voor haast alle sieraden gebruikt: kettingen, armbanden, oorbellen en ringen. Zelfs diademen, haarstukjes en schoenen werden met parels verfraaid. Met name superster Audrey Hepburn speelde een grote rol in de parel trend. Zo maakte Hepburn met haar ‘little black dresses’, extravagante parelkettingen, zwarte handschoenen en typische sigarettenhouder een echt fashion statement.

topvintage-dresscode-50topvintage-dresscode-50
Shop 50’s kledingShop 50’s accessoires
Jaren '50 herenkleding - Photo credits: Patrick Q (Flickr.com)

Jaren ’50 herenkleding – Photo credits: Patrick Q (Flickr.com)

Heren dresscode

De herenmode in de jaren ‘50 was grotendeels gelijk aan die van voor de oorlog. Mannen droegen nog altijd een driedelige kostuum en probeerden met name buitenshuis keurig voor de dag te komen.

Vrijetijdskleding

Gedurende de jaren ‘50 ontstond er echter wel meer ruimte voor vrijetijdskleding. Heren werden bijvoorbeeld veel losser in het combineren van kledingstukken. Het was niet meer noodzakelijk een pak in één bepaalde kleur te dragen. Mannen kozen er daarom steeds vaker voor een lichte pantalon in combinatie met een donkerkleurig of geruit jasje te dragen.

Kostuums

Met name tweed jasjes, jasjes met brede revers en broeken met omslagen bij de pijpen waren populair. Ook gingen steeds meer mannen over op nylon overhemden en smalle dassen. In de avond was het niet meer zo gebruikelijk om een smoking te dragen. In plaats daarvan werden juist donkerkleurige kostuums veel gedragen.

Preppies - Photo credits: Paul Townsend (Flickr.com)

Preppies – Photo credits: Paul Townsend (Flickr.com)

Invloed uit Amerika

Kort na de oorlog ontstond er een belangrijke trend in de modewereld. Mede door de  enorme populariteit van de geallieerden, werden diverse invloeden uit de Amerikaanse cultuur overgenomen in Europa. Jonge mannen en jongens gingen zich bijvoorbeeld massaal kleden als de Amerikanen.

Door de toenemende welvaart kon men zich bovendien veel meer veroorloven, waardoor er veel meer geld werd uitgegeven aan mooie kleding en schoenen. Er ontstond een opvallende tweedeling onder de jeugd en jonge mannen. Zo waren er de “preppies” en de “greasers”.

Preppies

Preppies waren jonge mannen en jongens die een nette en verzorgde dresscode aanhielden. Populaire kledingstukken voor preppies waren een nette pantalon en colbert, al dan niet voorzien van een pochet. Ook droegen ze vaak lakschoenen en hadden ze hun haar in een nette scheiding naar achter gekamd. De belangrijkste accessoires voor een preppie waren een nette gestreepte stropdas en duur horloge.

Greasers

De greasers, daarentegen, volgden een stoerdere dresscode, vergelijkbaar met die van Marlon Brando in de film “The Wild One” (1953). De echte ‘greaser look’ bestond uit een blauwe spijkerbroek, een zwart leren motorjack en een vetkuif. Kun je je er nog niks bij voorstellen, kijk dan een keer de film “Grease” (1978). De greaser dresscode was een stuk ruiger dan dat van de preppies. Het was dan ook niet gek dat de greasers over het algemeen werden beschouwd als de ‘bad boys’. Zo reden veel greasers op een motor of in een stoere ‘muscle car’, rookten ze sigaretten en luisterden ze naar rock & roll muziek. Preppies, daarentegen, werden juist gezien als de goed opgevoede, nette jongens.

Top