Nederland denim land: Jeansmerken

Vraag de gemiddelde Nederlander naar typisch Hollandse dingen, en je komt al snel uit bij tulpen, klompen en stroopwafels. Gek genoeg weet slecht een klein groepje Nederlanders dat wij wereldwijd bekend staan als koplopers binnen de jeansbranche.

Ze worden verkocht in duizenden winkels wereldwijd en worden graag gedragen door internationale supersterren. Een klein overzicht van Neerlands trots.

Lees verder Bekijk Nederland denim land: Jeansmerken

 

G-Star

G-Star is zonder twijfel het bekendste jeansmerk van het land. Daarnaast zijn ze ook de pioniers van de Nederlandse jeansindustrie. Vanaf 1989 begon het merk met het produceren van jeans onder de naam Gap Star.

Na een conflict over de merknaam, met Amerikaanse modeketen The Gap, doopte het bedrijf zich om tot G-Star (met de jeanslijn ‘G-Star Raw’), een naam die tegenwoordig wereldwijd bij mensen een belletje doet rinkelen. Bovendien herken je de broeken bijna direct, met hun rauwe denimstof en de kenmerkende industriële kleuren.

Niet alleen de modewereld loopt weg met G-Star, ook wereldsterren als Pharrell Williams gaan graag samenwerkingen aan met het merk. Laatstgenoemde is bijvoorbeeld een project gestart met G-Star om broeken te produceren van afval, afkomstig uit de oceaan.

Denham

Denham is een relatief jong jeansmerk, opgericht door Engelsman Jason Denham in het centrum van Amsterdam. Ondanks de korte tijd dat het merk bestaat, wordt Denham door velen onthaald als de nieuwe grote speler in het denim universum en wellicht wel de mogelijke opvolger van koploper G-Star.

Het team van Denham bestaat voornamelijk uit jong, internationaal, creatief talent en mixt moderne denim trends met traditioneel vakmanschap. Over de jaren is het merk aanzienlijk gegroeid, met wereldwijde verkooppunten en kantoren in Tokio en Londen.

Een Denham spijkerbroek herken je onmiddellijk aan het logo van een schaar, daterend uit 1550.

Gsus Sindustries

Gsus is een Nederlands jeansmerk dat in 1993 werd opgericht als tegenreactie op de toen populaire modetrends. Destijds werden jeans voornamelijk ‘baggy’ gedragen, waardoor spijkerbroeken over het algemeen een lage middel en wijde pijpen hadden. De ontwerpers Jan Schrijver en Angelique Berkhout wilden daarentegen iets maken wat dichter bij hun eigen stijlgevoel zat.

De kleding van Gsus valt vaak op door het gebruik van bijzondere stoffen en kleurcombinaties. Naast het hoofdmerk heeft Gsus ook een aantal productspecifieke merknamen, waarvan GBro en Gsis de populairste spin-offs zijn (de kindercollecties). Andere merken zijn o.a. Gsusbike (fietsen) en Gsuseye (brillen en zonnebrillen).

Kuyichi

Kuyichi is een bijzonder denim merk binnen deze lijst. Het denim label is namelijk opgericht door ontwikkelingsorganisatie ‘Solidaridad’, die vond dat er te weinig aandacht werd besteed aan de problemen binnen de kledingindustrie. Hierbij doelden ze met name op de slechte arbeidsomstandigheden op katoenplantages en in fabrieken. Solidaridad besloot daarom een handelsketen voor duurzaam geproduceerde kleding op te zetten. Toen de grote jeansmerken in Nederland geen interesse toonden, kwamen ze met een eigen merk: Kuyichi.

Kuyichi produceert duurzame mode op basis van soja, boomschors en gerecyclede PET-flessen. Tevens streeft het merk naar goede levens- en arbeidsomstandigheden.

Scotch & Soda

Scotch & Soda is een Amsterdams modemerk dat in oorspronkelijk was opgericht in de jaren 80, maar in 2001 een herstart maakte toen drie nieuwe eigenaren besloten het merk nieuw leven in te blazen. Nadat Scotch & Soda opnieuw was opgericht, werd er ook een kinderlijn in het leven geroepen, ‘Scotch Shrunk’. Deze lijn bleek een ongekend succes en betekende tevens Scotch & Soda’s grote doorbraak.

Het succes werd snel opgevolgd met een vrouwenlijn en een eigen geur. Het jongste project van Scotch & Soda heet ‘Amsterdams Blauw’, een compacte, opvallende denimlijn met de kenmerkende ‘Scotch stijl’.

Top