Tommy Hilfiger

Tommy Hilfiger

Tommy Hilfiger is niet alleen een topontwerper, hij is ook een groot zakentalent die de taal der kunsten spreekt. Tommy Hilfiger werd geboren in 1952 en groeide op in Elmira, New York.

Hij was al vroeg bezig met het dagelijks soms uren besteden aan het bestuderen van muziek en de stijlen die hip waren in New York en Londen. Hilfiger leek een groot fan van Mick Jagger. Naast zijn grote interesse voor de muziek, leek hij nergens in uit te blinken. Op school viel hij meer op door zijn clowneske gedrag dan door zijn goede schoolresultaten.

Het begin..

Hilfiger startte met zijn eerste kledingbusiness nog voor hij klaar was met school.

In 1969 investeerde hij al zijn spaarcenten in 20 laaghangende jeansbroeken, hij reed daarvoor naar New York City. Hier opende hij in Elmira een hippy-kledingwinkel.

De winkel kreeg de naam “The People's Place” en groeide uit tot een keten van zeven winkels, verspreid over heel New York. Hilfiger had als voornaamste klanten schoolgaande jeugd.

Na tien jaar stond Hilfiger op de rand van een bankroet. Het raakte hem vooral doordat hij het gevoel had mislukt te zijn en was minder geshockt door het geld dat hij verloor.

De designer in Hilfiger

Alhoewel Hilfiger nooit een mode-opleiding genoten had, begon hij tijdens zijn successen met The People's Place met experimenten. Na de verkoop van zijn zaak, verhuisde Hilfiger naar Manhatten en begon te werken als freelancer.

Na vijf jaar was hij onder contract bij Murjani (de man van de Gloria Vanderbilt-jeans). Langzaamaan werd Hilfiger populairder en kom hoger op de ladder bij het bedrijf waar hij voor werkte.

Doordat het bedrijf succesvolle samenwerkingen aanging, groeide het spectaculair en ging uiteindelijk naar de beurs. Rond 1999 werd er meer dan een half miljard omzet gedraaid en werd het bedrijf het hoogste genoteerde kledingbedrijf op de beurs.

De merknaam Tommy Hilfiger

Alhoewel Hilfiger een andere manier kent om de markt te benaderen, is hij nog niet minder succesvol. Hij wordt vaak bekritiseert en velen ontkennen zijn status als “ontwerper”.

Mede doordat hij niet begint met een chique haute couture-lijn, die slechts voor enkelen weggelegd is, maar juist direct een groot, jong publiek probeert te bereiken.

Zijn kledingprijzen liggen boven de gemiddelde kledingprijs, maar is vaak voor velen nog wel bereikbaar. Hij steekt veel energie en geld in hippe catwalks en muziekclips.

En neemt alleen genoegen met de coolste modeshows, de beste fotografen en fotomodellen en de professioneelste medewerkers. Ook het versterken van zijn merknaam vindt hij heel belangrijk.

Hij wil met zijn merknaam dan ook vooral uitstralen dat het 'cool' is om te dragen. Zijn logo in rood, wit en blauw moeten staan voor beweging, energie, kwaliteit, kleur en vooral ook plezier.

Top