Mondkapjes meet fashion

Mondkapjes meet fashion

Het coronavirus lijkt zich nog steeds in hoog tempo te verspreiden. Op een dierenmarkt in het Chinese Wuhan brak het virus uit. Deze stad is, na een lange lockdown, weer langzaam het normale leven aan het oppakken, maar in de rest van de wereld blijft het aantal besmettingen doorgroeien. 

De zorgen over de snelle verspreiding van dit dodelijke virus, zorgen voor een steeds grotere vraag naar mondkapjes. Vooral voor mensen met een vitaal beroep wordt met man en macht gewerkt aan de productie en import van mondkapjes. 

Basic mondkapjes

Ook buiten de vitale beroepen groeit de vraag naar mondkapjes nog steeds. Waar de basic witte mondkapjes bij de groothandels vooral afgenomen werden door tandartsen, nagelstudio's en doktoren is er nu ook een enorme vraag bij particulieren.

Het zijn vooralsnog veel Nederlandse Chinezen, die de kapjes hier kopen en opsturen naar familie in China. Op de Chinese markt zijn de kapjes nauwelijks nauwelijks nog te verkrijgen.

Maar, ook bij Nederlanders wordt de vraag naar mondkapjes steeds groter. Mensen die voor noodzakelijke activiteiten (zoals boodschappen) de deur uit gaan, hebben er toch een beter gevoel bij om dit enigszins ‘beschermd’ te doen.

Azië

Als je aan Azië denkt, denk je aan lekker eten, mooie natuur, indrukwekkende tempels, maar ook aan mensen met mondkapjes op.

Met name in Japan is het de normaalste zaak van de wereld om met een mondkapje over straat te gaan. Je zou misschien denken dat ze dit doen om het inademen van vervuilde lucht of bacteriën te voorkomen, maar niets is minder waar. Het dragen van een mondkapje is, net als het dragen van oortjes, een manier om direct contact te vermijden. Japanse dames gebruiken het ook als ze snel de deur uit moeten en geen tijd hebben om zich uitgebreid op te maken. 

Modieuze mondkapjes

View this post on Instagram

1994 #ForrestGump

A post shared by Zhijun Wang (@zhijunwang) on

De afgelopen jaren is het mondkapje in Azië een mode-accessoire geworden. En de modewereld speelt hier natuurlijk ook handig op in. Vele modemerken, zoals Louis Vuitton en Nike, brengen hippe mondkapjes op de markt. Ze zijn tegenwoordig dan ook in allerlei soorten en maten te krijgen. De kapjes hebben de gekste prints, kleuren en opdrukken.

Zal -met de toenemende angst voor het coronavirus- deze modetrend ook overslaan naar Europa? Of zullen de van nature ‘open’ Europeanen de mondkapjes alleen als noodzakelijk kwaad blijven zien?

We kunnen alleen maar hopen dat het niet zo ver hoeft te komen...

Redactie

Redactie

Top