Sporten als goed voornemen? Zo lukt het wel!

Sporten als goed voornemen? Zo lukt het wel!

Het is januari, oftewel de maand van de goede voornemens. De meest voorkomende goede voornemens zijn vaak: gezonder eten, stoppen met roken en meer sporten. Dat laatste is voor mij vooral een smoes om nieuwe sportkleding te kopen. Verder merk ik dat meer sporten een voornemen is dat de eerste maand goed gaat, maar daarna steeds lastiger wordt. En dat terwijl we toch elke zomer weer strak in onze bikiniof zwembroek willen. In dit blog geef ik tips en adviezen om jouw goede voornemen dit jaar wel te laten slagen. Daarnaast heb ik de mooiste sportkleding voor je verzameld. Veel leesplezier!

De populairste sport onder de Nederlanders is fitness. Hierna volgt zwemmen en hardlopen. Natuurlijk zit er nog verschil tussen de mannen en vrouwen. Mannen zijn weer gekker op voetbal en vrouwen dansen liever. Sporten wordt vaak geassocieerd met afvallen, maar dat is zeker niet de enige reden om de sportschool in te duiken. Hieronder vind je de drie voornaamste redenen om te sporten, die niets te maken hebben met afvallen (en/of mooie sportschoenen ;')).

1. Je voelt je gelukkiger

Een goede workout helpt je ontspannen. Vaak is het voor veel mensen een manier om lastige gedachten even te laten voor wat het is. Door het sporten komt er een stofje vrij wat het gevoel van spanning en nervositeit vermindert. Daarnaast maakt sporten je fit. Fit zijn betekent energie hebben en je overdag energiek voelen, oftewel je komt je dag beter door. Dit alles bij elkaar geeft een gelukkiger gevoel.

2. Betere concentratie

Sporten is een uitstekende manier om je concentratie te verbeteren. Dus weg met de Ritalin, een flink rondje joggen tijdens een tentamenweek helpt beter. Tijdens het sporten neemt het hormoon dat in verbinding staat met het geheugen toe. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat weinig lichaamsbeweging gelijk staat aan een lagere productiviteit. Een betere focus zorgt ervoor dat je meer werk kunt verzetten.

3. Een betere nachtrust

Je kent het wel. Je hebt de gehele dag een beetje gechillt en wie weet zelfs wel een middagdutje gedaan. Het moment dat je in de avond naar bed gaat, is je nachtrust een stuk minder. Zeker als je dit vergelijkt met een heerlijke nachtrust na een dagje toernooi op je voetbalclub. Sporten geeft energie, maar zorgt ook voor een betere nachtrust. Daarnaast maak je tijdens het sporten je hoofd leeg en een 'clear mind' is belangrijk wanneer je in slaap wil vallen.

Oké genoeg goede redenen om je aan je goede voornemen te houden, maar waarom mislukt het dan toch zo vaak? Hoe houd je goede voornemens nu het beste vol?

1. Zorg voor afwisseling

Drie of twee keer per week op de loopband is saai en moeilijk vol te houden. Zorg daarom voor afwisseling. Ga buiten hardlopen en stippel elke keer nieuwe routes uit. Een rondje in de duinen lopen is veel leuker dan in de sportschool. Doe je aan groepslessen in de sportschool? Wissel dan eens af met de lessen. Zo leer je nieuwe dingen en train je nieuwe spiergroepen.

2. Koop een mooi bikini of zwembroek.

Koop nu alvast een hele mooie bikini of zwembroek voor de zomer. Trek deze elke week 1 keer aan op een vaste dag. In het begin voel je je er misschien niet zeker in, maar je zal zien dat hij je steeds beter gaat staan. Een goede motivatie dus.

3. Spreek vaste sportdagen af met een vriend of vriendin

Samen sporten is niet alleen leuker, maar het motiveert ook. Spreek met een vriend (in) twee vaste dagen af om te sporten. Doordat jullie deze tijd vrijhouden is het moeilijker om niet te gaan en hem of haar 'in de steek' te laten. Daarnaast is het gezelliger en leuker en ook dat is een goede motivatie.

Amber

Amber

Als 'Fashionista' met een liefde voor dresscodes en klassieke kledingvoorschriften informeer ik je hier over de perfecte outfit voor elke gelegenheid en vertel ik over de laatste seizoenstrends. Voor tips of vragen kan je me mailen!
Top