Werken bij een start-up: wat doe je aan naar kantoor?

Werken bij een start-up: wat doe je aan naar kantoor?

Niets is zo lastig als het vinden van een geschikte kledingstijl bij een start-up. Ze hebben immers een zeer informeel karakter, maar hoe casual kun je nou precies gekleed gaan? We vroegen het aan Suzanne Gillot, recruiter bij Top of Minds Executive Search.

Suzanne Gillot, werkt veel voor start-ups. Jonge, succesvolle bedrijven die bekend staan om hun informele cultuur, waar de voetbaltafel vast onderdeel is van het meubilair en iedereen op sneakers loopt. Geen stijve pakken, dassen, mantelpakjes en hakken, gewoon aantrekken waar je zelf zin in hebt. Of niet?

Ik denk dat er bij start-ups meer wordt gekeken naar je kledingstijl dan conservatieve partijen, zoals adviesbureaus en banken. Juist omdat je niet strak in je pak hoeft, is het een manier om jezelf te onderscheiden. Wat me daarbij opvalt: er wordt weinig waarde gehecht aan dure accessoires.” Aldus Suzanne.

Meer vrijheid

Er is meer vrijheid om te kiezen wat je aan wilt doen. Gillot: "Mooie slippers kan best, net als fashion-statements zoals broeken met gaten. Maar het moet wel representatief blijven. Kantoren van start-ups bestaan vaak uit grote, open ruimtes: klanten, leveranciers, en eventueel de accountant of sollicitanten lopen daar in en uit. Dus ook al heb je zelf geen afspraken, mensen van buitenaf zien je wel. Je moet altijd zorgen dat je er goed uitziet, maar dan volgens de start-up norm en niet het klassieke Amsterdam ZuidAs-uniform.”

Kleding als communicatiemiddel

Suzanne komt als recruiter veel over de vloer bij start-ups. Wij vroegen ons af of zij zich dan aanpast aan hun kledingstijl. “Ik pas mijn kleding er niet specifiek op aan, want ik vertegenwoordig Top of Minds dus dat wil ik ook uitstralen. Aan de andere kant wil ik mijn klanten wél de indruk geven dat ik hen begrijp. Ik heb onder mijn bureau altijd een aantal paar schoenen staan (Schone!). Sneakers naar een start-up – zeker als ik daar al eerder geweest ben – kan prima. Als ik een gesprek heb met een klant of kandidaat waarvan ik weet dat zij iets conservatiever zijn, dan doe ik liever nette hakken aan. Kleding is in die zin een manier om verbinding te maken met je gesprekspartner.

Kleding tijdens een sollicitatiegesprek

Start-ups groeien hard en zijn continu op zoek om het beste talent aan zich te verbinden. Dan wil je een goede indruk maken, inhoudelijk maar ook op het persoonlijke vlak. Tijd voor wat personal branding: wat trek je aan?

Suzanne: “Je kunt natuurlijk strak gekleed gaan in een mooi pak of nette blouse en rok. Maar start-ups zoeken naar de juiste klik met een kandidaat. Iemands persoonlijkheid vinden ze vaak belangrijker dan ervaring, en uiterlijke kenmerken worden vaak gebruikt om iemands persoonlijkheid in te schatten. Het is natuurlijk extreem zonde als je door je parelketting verkeerd wordt ingeschat.

Tot slot

Stem je kleding af op de organisatie waar je gaat praten is dus het devies. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Suzanne: “Voordat een kandidaat op gesprek gaat ben ik daar natuurlijk al geweest, dus ik kan tips geven. Zorg er sowieso voor dat kleding altijd goed past. Te strakke rokken die opkruipen en waar je dus heel de tijd aan zit te trekken leidt af. En daar voel je jezelf ook niet lekker in. Een andere tip: stel je hebt een jasje aan en je ziet dat degene waarmee je spreekt dat niet heeft: hang je jasje gewoon over je stoel! Dat ziet er vaak al een stuk relaxter uit.

Amber

Amber

Als 'Fashionista' met een liefde voor dresscodes en klassieke kledingvoorschriften informeer ik je hier over de perfecte outfit voor elke gelegenheid en vertel ik over de laatste seizoenstrends. Voor tips of vragen kan je me mailen!
Top