#ImNoAngel

#ImNoAngel

Plus-size kledingmerk Lane Bryant heeft met een eigen provocatieve lingerie campagne flink uitgehaald naar het grootste lingerie-concern van de Verenigde Staten, Victoria's Secret. Gisteren lanceerde Lane Bryant haar nieuwe, provocatieve lente campagne “I'm no Angel” waarmee zij de schoonheidsidealen van Victoria's Secret publiekelijk aan de kaak wil stellen. De boodschap die LB wil afgeven is vrij duidelijk; alle vrouwen zijn sexy, ongeacht de maatschappelijk-traditionele of stereotypische standpunten rond beauty.Uiteraard met als doel hun eigen plus-size lingerie te verkopen.

De #ImNoAngel campagne

De “I'm No Angel” campagne bestaat uit een reeks zwart-wit foto's, genomen door topfotograaf Cass Bird, waarin verschillende plus-size topmodellen zoals Ashley Graham en Candice Huffine poseren in Lane Bryant's  nieuwe 'Cacique' lingeriecollectie. Naast de reguliere marketingkanalen, gebruikt Lane Bryant ook de hashtag #ImNoAngel om haar boodschap via sociale media te verspreiden. CEO en president van Lane Bryant, Linda Heasley, benadrukte het maatschappelijke belang van de campagne:

Onze #ImNoAngel campagne is bedoeld om vrouwen wereldwijd aan te moedigen van hun eigen lichaam te houden. Wij geloven dat élke vrouw sexy is, en daarom willen wij deze dames aanmoedigen om dit met alle overtuiging te laten zien. Ieder op z'n eigen wijze. - Linda Heasley

Op dit moment probeert Lane Bryant een significante revolutie op gang te zetten door op sociale media zoveel mogelijk vrouwen aan te moedigen de tekst “#ImNoAngel” met lippenstift op een spiegel te schrijven en hier een sexy selfie mee te maken en te posten.

Lane Bryant #imnoangel

Nieuwe #ImNoAngel campagne van Lane Bryant

Controverse rond Victoria's Secret

Afgelopen herfst kwam lingerie-gigant Victoria's Secret flink onder vuur te liggen doordat zij een zeer controversiële 'body shaming' campagne startte. Deze campagne bestond uit een reeks foto's waarop zeer slanke tot magere modellen werden afgebeeld met de slogan “The Perfect Body”. Bij zowel Amerikaanse als internationale media viel deze campagne echter totaal in het verkeerde keelgat, waarna er een golf kritiek volgde voor Victoria's Secret en hun lingerie. Laatstgenoemde moest uiteindelijk het hoofd buigen en veranderde de slogan naar “A Body For Everybody”.

Victoria's Secret: "The Perfect Body"

Herfst 2014: Victoria's Secret lanceert haar lingeriecampagne “The Perfect Body”

Reacties vanuit Nederland

In Nederland werd er wisselend gereageerd op de #ImNoAngel campagne. Onderstaand een aantal reacties van Twitteraars:

 

Een overzicht van reacties uit de mode- en beautywereld

Hoewel de #ImNoAngel campagne door haar enorme hashtag beweging op sociale netwerken behoorlijk wat media-aandacht geniet, is het niet de eerste countercampagne die is opgezet. Eerder lanceerden lingeriemerken Curvy Kate en JD Williams uit het Verenigd Koninkrijk een eigen campagne om het zelfvertrouwen van vrouwen met betrekking tot hun lichaam te stimuleren.
Een soortgelijke campagne werd al in 2004 door Unilever gelanceerd voor dochtermerk Dove.  De campagne genaamd “The Dove Campaign For real Beauty”  bestond uit een reeks advertenties, video's en workshops met als doel om de fysieke variatie in vrouwenlichamen te promoten, en vrouwen en meisjes aan te moedigen trots te zijn op, en zich comfortabel te voelen in hun eigen lichaam.

dove real beauty campaign

Campagne van Dove uit 2004 “The Dove Campaign for Real Beauty”

Afgelopen week heeft de Franse Tweede Kamer met een aantal ingrijpende maatregelen ingestemd om het inhuren van magere modellen door modehuizen en modellenbureaus strafbaar te stellen. Met deze maatregelen wil de Franse overheid de strijd tegen anorexia opvoeren. De nieuwe wetgeving geeft een keihard signaal af aan de modewereld: overtrokken, onrealistische schoonheidsidealen worden niet langer getolereerd.

Dresscode

Dresscode

Top